Metallica-Ep 1: Kill’em all
Era de asteptat sa scriu odata si odata si despre asta. Doar la asta ma pricep cel mai bine. ( Bre, “Newsted” de acolo vine, nu de la vreo emisiune de stiri…bine de stiut ).
“Kill’em all” e primul album semnat Metallica. Asa cum ii spune numele e simplu, rapid si rau. Exact ce puteau scoate niste baieti tineri, aflati la inceputuri in ale muzicii. Vom reveni mai tarziu la album.Deocamdata sa explic cum a inceput totul…
Anul 1981…Lars Ulrich , un danez provenit dintr-o familie cu conceptii libertine ( tatal – un cunoscut jucator de tenis, mama- jurnalist ), familie de emigranti ce abia sosisera la Los Angeles , da un anunt intr-un ziar local, anunt prin care cauta membri pentru infiintarea unei formatii heavy-metal. Ii raspunde James Hetfield ( chitarist si vocalist ) si Dave Mustaine ( chitarist ). Cei doi proveneau din familii atipice: James dintr-o familie fanatic-religioasa ( fusese nevoit sa-si vada mama murind pentru ca secta religioasa din care faceau parte nu permitea interventia medicilor )…Dave dintr-o familie destramata, cu un tata alcoolic , fiind nevoit sa schimbe des domiciliile impreuna impreuna cu mama sa din cauza eceselor de violenta ale tatalui sau.
In formatie va mai fi acooptat si Ron McGrovney. Astfel apare prima formula Metallica:
Lars Ulrich – tobe
James Hetfield – chitara lead, voce
Dave Mustaine – chitara solo
Ron McGrovney – chitara bas
Dave Mustaine, un caracter dificil a intrat des in conflicte cu membrii formatiei. Prima victima a fost Ron McGrovney, un om linistit , ce se exterioriza mai greu… a fost sfaramat imediat de rebelul Dave, printre altele un pasionat consumator de droguri si alcool , vicii ce ii vor aduce multe probleme in viitor. In locul lui Ron apare in formatie Cliff Burton, un basist atipic, cel ce va revolutiona acest instrument, introducand pentru prima data solourile de bas in piese.
Inceputul anilor ’80 a fost in zona Los Angeles perioada de explozie a glam-rock-ului: par infoiat, machiaj, haine rupte si “muzica pentru gay” ( Dave Mustaine ). In perimetrul asta era greu de rabatut pentru o formatie care isi ppropunea sa abordeze o muzica agresiva, tehnica.Plus ca surprindeau in planul imaginii: imbracati simplu, fata de toate briz-briz-urile vremii. Asfel ca urmeaza mutarea in San Francsco, unde incepea sa se dezvolte un nou stil underground: trash-metal. Metallica este numita una dintre promotorii acestui stil alaturi de Megadeth ( formatia infiintata mai tarziu de catre Dave Mustaine ), Slayer si Anthrax. In 1982 apare prima caseta demo ce va circula imediat printre fani.Numele: No Life ‘Til Leather
In aceasta formula Metallica isi incepe recitalurile pe plan local unde isi face repede un nume. Astfel atrag atentia celor de la Megaforce Records care ii cheama la New York, pentru inregistrarea primului album. Drumul facut cu autocarul devine hotarator pentru Dave Mustaine. In timpul traversarii Americii conflictele dintre el si James Hetfield ating apogeul, iar la New York acesta este anuntat ca nu mai face parte din formatie si poate pleca acasa. In drumul sau de intoarcere, dupa cum povesteste el insusi, Dave avea un singur gand: sa-si faca propria formatie pentru a arata ce poate. Va infiinta in scurt timp Megadeth, insa frustrarile si dorinta de razbunare, caracterul sau dificil dar si problemele cu drogurile si alcoolul va face ca Megadeth sa fie mereu in umbra celor de la Metallica. Astfel , unul dintre dintre cei mai buni chitaristi ( numit de presa de specialitate “un geniu al chitarei” ) nu a reusit sa puna in practica niciodata la valoare maxima talentul cu care era inzestrat. Toate acestea din cauza ca toata viata a fost urmarit de umbra demonului Metallica … avea sa declare asta intr-un interviu, mult mai tarziu…
La New York este chemat de urgenta chitaristul trupei Exodus: Kirk Hammett, unul dintre elevii lui Joe Satriani si inclus in formatie. Este formula ce va deveni celebra…asta pana in noaptea disparitiei lui Cliff Burton…
Primul album Metallica, inregistrat in anul 1983 se numeste Kill’em all…un album agresiv , cu versuri simple si rifuri rapide ( de altfel Metallica era cunoscuta in acel moment ca “cea mai rapida trupa din lume”). Stilul definitoriu al albumului este “speed-metal” ( “cat mai rapid, nimic nu are timp sa stea pe loc”, dar anumite piese se desprind de acest stil: The four horsemen sau Seek&Destroy. Pe album este inclus si un solo psihedelic al lui Cliff Burton numit Anesthesia, un solo de bas in care instrumentul suna ca niciodata pana atunci, finalizat cu acompaniamentul lui Lars la tobe.
Sunt incluse si cele sapte piese de pe No Life ‘Til Leather, la patru dintre piese fiind coautor si Dave Mustaine: The Four Horsmen, Jump in the Fire, No Remorse şi Metal Militia.
Prima piesa care face furori printre “fanii rai” se numeste Hit the lights, piesa in stilul albumului…rapid, tare, agresiv. Ceva nou la acea vreme. Ca element definitoriu al piesei este soloul de chitara plasat “neregulamntar” la inceputul piesei. Apogeul speed e reprezentat de piesa Whiplash, piesa ce caracterizeaza si stilul lor de viata din acea perioada: 4 pustani care nu se dadeau deloc in laturi de la excesul de alcool. Numele dat de presa americana ? Alcohollica.
Seek & destroy este probabil cea mai buna parte a albumului. Avand si pasaje melodioase, combinate insa cu elemente de viteza intra repede in mintile fanilor , iar Metallica incepe urcusul in istoria rock-ului. Ce va urma insa, odata cu trecerea timpului si maturizarea ca formatie va fi cu mult peste asteptarile tuturor…
Kill’em all ( 1983 ) :
Lars Ulrich – tobe
James Hetfield – chitara lead
Kirk Hammett – chitara solo
Cliff Burton – chitara bas
1. Hit the Lights
2. The Four Horsemen
3. Motorbreath
4. Jump in the Fire
5. (Anesthesia) Pulling Teeth
6. Whiplash
7. Phantom Lord
8. No Remorse
9. Seek & Destroy
10. Metal Militia
O varianta dintr-un concert de mai tarziu, cu Jason Newsted in locul lui Cliff Burton














August 18th, 2009 at 1:51 PM
Asa…am de facut doua remarci:
1.adminu’ al mare e un dobitoc, pt ca ma puse se mut tag-ul “more” si nu se mai vede poza
2.bre…nu dati cu paru’…e scris din memorie, s-ar putea sa mai fie si erori pe acolo
August 18th, 2009 at 1:59 PM
Sfarsitul postului, adica fraza aceasta: “Ce va urma insa, odata cu trecerea timpului si maturizarea ca formatie va fi cu mult peste asteptarile tuturor…” seamana cu tonul folosit de cei de la Teleenciclopedia cand isi terminau diferitele sectiuni de istorie, botanica s.a. Ai reusit sa dai o nota de suspans
Bravo! Astept episodul 2.
August 18th, 2009 at 1:59 PM
Un comment scurt si off-topic, ca ma grabesc la masa:
Frustrarile lu’ Dave au avut efecte pozitive nebanuite: in gradina lu’ Megadeth a rasarit, pe langa urzicile lu’ Mustaine, si o floricica micuta, care avea sa devina un mare chitarist (parerea mea): Marty Friedman…
August 18th, 2009 at 2:04 PM
@Liandre
)
)
Pai eu sunt mai teleenciclopedist de felul meu. Folosesc cam multe clisee
Eu astept episodul doi dintr-un motiv simplu: acolo o sa fie piesa mea preferata
@dyers_eve
Marty Friedman a rasarit acolo si a stralucit pana s-a suparat dementu’ si l-a dat afara. Asta l-a stricat pe Dave. Megadeth nu a fost niciodata o formatie in adevaratul sens al cuvantului. a fost formatia lui Mustaine…
August 18th, 2009 at 2:11 PM
mah de pe albumu asta imi plac cel mai mult whiplash si anesthesia(pulling teeth)(f&&k yeaah!)
August 18th, 2009 at 2:15 PM
@antispam
)
Eu nu pot spune ca ma omor dupa albumul asta…mie imi plac alea mai sofisticate, ori asta e oarecum simplu…tare si dupa ea
August 18th, 2009 at 2:26 PM
mah, io vorbeam strict de albumu asta, ca asa si io am alte preferate
doua din ele ar fi orion si call of ktulu. da oricum, e greu sa-ti fac un clasament al primelor 10, si sa si pun efectiv pondere.
August 18th, 2009 at 2:38 PM
@antispam
Ma, daca ma refer la albumul asta as zice ca cea mai buna e Seek&destroy, urmata de The four horsemen ( nu degeaba le-am evidentiat ). Spun asta judecant strict din punct de vedere tehnic, pentru ca versurile mi se par slabe pe intreg albumul.
August 18th, 2009 at 3:09 PM
@antispam:
bravo, vaz ca-ti plac instrumentalele; mare pacat ca muri Burton, ca dupa el n-au mai scos aproape nimic de genu’ asta (in afara de “To live is to die”…).
@newsted:
Cu titlu de ironie gratuita: bagasi repede una cu Newsted printre titulari…
Da’ ce zici de Banel asta care-ti lua locu’ in teren, Bobby Trujillo parca-i zice, nu?
August 18th, 2009 at 3:23 PM
@dyers_eve
Ma…mexicanu’ ii zice bine de tot, nimic de zis. Da’ eu sunt fan Newsted. Dintre toti basistii Metallica ( Ron McGrovney, Cliff Burton, Jason Newsted, Bob Rock si Robert Trujillo ) mie mi-a placut cel mai mult Newsted. Poate si din cauza carismei. Pe Ron nu prea l-am auzit, Cliff era “Il Maestro” dar in concerte era prea soft ( iar concertele le-au adus succesul, pentru ca pana in 88 cand au aparut prima data cu un clip ei erau deja arhicunoscuti ), Bob Rock e o improvizatie de studio ( desi i-a zis bine la bas pentru un album incredibil de prost ) iar Rob…Rob e foarte bun dar de cand l-au luat in formatie incearca sa-i dea in cap lui Newsted si pe el il vad ca pe un Cliff reincarnat. Concertele Metallica suna prost in momentul asta ( parerea mea ). E motivul pentru care la ultimul nici macar nu am mai mers.
August 18th, 2009 at 3:35 PM
Ma, hai sa ma refer strict la albumul de fata, ca revenii cu burta plina si cu sentimente mai pasnice…
Are savoarea albumului de debut a unei trupe mari: promisiuni, cautari, teribilisme de adolescenti talentati care (credeau ca) stiu ce vor sa cante. Ramas ca atare in umbra fratilor mai cunoscuti de mai tarziu.
Preferatele mele sunt, coincidenta, tocma’ alea la care a participat si Mustaine (copy / paste din articol ) : The Four Horsmen, Jump in the Fire, No Remorse şi Metal Militia.
Cu mentiune speciala pentru ultima, pe care eu o includ intr-o serie aparte, din care mai fac parte : Damage inc., Dyers Eve, Struggle Within, Trapped under Ice.
Mai tre’ sa spun ca e si singurul album fara balade (cand m-am apucat io de metal, toate gagicile spuneau ca asculta Metallica si exemplificau cu Anforghivan, Nafing els-maders si Oan; d’aia spuneam ca ei credeau pe atunci ca stiu ce vor sa cante…).
August 18th, 2009 at 3:46 PM
@dyers_eve
)
Ma…Mustaine ca artist e bun, doar ca isi cam bate joc de tot ce ar trebui sa faca. Ar fi putut avea o formatie mai tare ca Metallica daca nu era urmarit de ura si razbunare. D-aia mie nu mi se pare ca Megadeth a fost o mare formatie ci a fost doar jucaria lu’ Megadeth. Chiar si asa au scos ceva piese bune.
Fara balade mai e si St Anger, da’ ala dupa mine e o mare porcarie
August 18th, 2009 at 3:48 PM
@ Newsted:
Ioteeee, ceva nou !!! Chiar nu stiam ca Bob Rock a dat cu degetelele pe corzi pentru Metallica. Il stiam doar de “producer” (nu a lucrat cumva si cu AC/DC, la nu mai stiu care album?)
August 18th, 2009 at 3:51 PM
@ newsted:
Mai, eu cand vorbesc de Metallica, ma refer doar la primele 5 albume, cand au avut intr-adevar ceva de spus. Dupa ’91 cre’ ca i-au rapit extraterestrii (pe James sigur, ca l-au momit cu niste vodca), si ne-au adus inapoi niste lautari batraiori (un fel de “fostele glorii” de pe la echipele de la noi…)
August 18th, 2009 at 4:11 PM
@dyers_eve
Bob Rock a facut toata partea de bas la St Anger. Trujillo a venit abia dupa ce facusera inregistrarile. Nu stiu de AC/DC dar stiu ca provenea din partea usoara a muzicii. A fost producatorul lui Bryan Adams. E o povestioara frumoasa si acolo, o sa o spun la momentul potrivit.
Metallica a avut perioada de glorie atunci, insa te contrazic putin. Load, dupa parerea mea este un album bun. Cu tot stilul schimbat ( poate ca asta a dat mereu impresia ca e slab ) , fara par si cu show-uri uneori prost regizate ( vezi Cunning Stunts ) eu tot cred ca ala e un album bun, din punct de vedere muzical. Versuri bune, tehnica excelenta, sound bun. Doar ca nu se mai cheama heavy/trash, speed metal ci e un anumie stil inventat atunci de ei. Cred ca daca ei continuau oarecum pe partea aia ( pentru ca sunt si ei totusi batrani, nu au ce face ) faceau bine. Dar au grestit-o rau la St Anger: au vrut din nou ceva nemaivazut , agresiv…doar ca nu au ales ce trebuia si nu au mai tinut cont de varsta si de faptul ca le-au imbatranit si fanii, odata cu ei, iar la cei tineri prinde mai mult Linkin’Park. A doua oara au gresit la Death Magnetic cand au incercat sa cante ceva asemanator cu ce cantau in anii ’80. Nu zic, e mult mai bun ca St Anger, dar dupa ce scoti soloul de chitara din piese si spui ca nu-l mai suporti, vii din nou cu el…
Muzica a evoluat, iar eu nu vad Metallica drept o formatie de heavy/trash/speed metal. Vad o formatie care in timp si-a capatat un stil propriu si nu a mai depins neaparat de metalul clasic.
August 18th, 2009 at 4:23 PM
@ newsted:
Pana la urma, fiecare cu Metallica lui, si asta e de bine.
Metallica mea schioapata serios la Load si Reload, a ta inventeaza un stil propriu. Ambele dau cu bata-n balta cu St. Anger.
A mea revine parca la linia de plutire cu Death Magnetic, a ta greseste acolo…
Tu vezi un stil propriu Metallica acum, eu ma gandesc ca aveau deja unul…
Nu mai zic de Cunning Stunts…
E semnificativ faptul ca divergentele serioase dintre fanii lor se refera la perioada de dupa ’91. Pana acolo insa, au fost mari de tot…
August 18th, 2009 at 4:32 PM
… la trupa ma refeream ca au fost mari de tot, nu la divergente (am recitit ce scrisei si mi-am dat seama ca m-am exprimat cam cetos).
August 18th, 2009 at 4:33 PM
@dyers_eve
)
Ma…de acord cu tine. Si mie imi place mai mult perioada de pana in ’90, e perioada nebuna cand erau tineri si innebuneau sali si stadioane ( chiar ii innebuneau pe aia si am un mare regret ca nu am vazut unul din concertele alea pe viu )
Dar chiar daca imi place acea perioada nu pot sa nu apreciez o piesa ca The Outlaw torn care e o piesa incredibila, din toate punctele de vedere. Pe mine piesa aia ma baga in transa cand stau cu castile pe urechi si volumul la maxim. Nici nu ma mai intereseaza ca e un alt stil. Pentru mine suna perfect piesa aia si nu e singura de pe Load. Pe Reload au cam incercat sa refaca Load dar putin mai greu ( dealtfel piesele pt Load si Reload sunt compuse in acelasi timp ), dar dupa gusturile mele nu le-a iesit. Mai multe o sa spun la momentul lor. Cert e ca eu o sa ma tund zilele care urmeaza, nu astept Load-ul
@antispam
) Incredibil cum reactioneaza sala ( chiar daca e si ceva facut in regie ). Energie stoarsa pana la ultimul strop. Si se mai aude si bine
)
Pentru tine bre…stiu ca ai ascultat varianta asta , dar chiar suna bine.Mai ascult-o odata
http://www.youtube.com/watch?v=z2CajAg9TDc
August 18th, 2009 at 4:34 PM
@dyers_eve
)
Pricepusem deja
August 18th, 2009 at 5:10 PM
mah, deci mie imi plac cam toate albumele cu exceptia mizeriei de st. anger
si apropo de ultimul, death magnetic, e o incercare de revenire la inceputuri, sau aproape de ele. nu foarte reusita, dar ma face sa nu ma mai gandesc cu scarba la urmatorul album, daca or mai scoate vreunul.
nu e extraordinar de bun, dar merge, mai ales daca te gandesti la alte trupe cu vechimea lor si ce scot aia in anii finali din cariera.
August 18th, 2009 at 5:45 PM
@antispam
Ma…nici eu nu ma mai gandesc cu scarba la ce va urma, asa cum faceam dupa St Anger. A fost un moment de uluiala cand am ascultat The day that never comes.Acum astept si eu sa vad ce va mai iesi, dar un lucru e clar: nu voi mai merge la concerte Metallica…nici macar pe video nu ma voi mai uita la ele. Nu mai imi plac. Dintr-o formatie 100% de live ( albumele fiind doar suportul pentru concerte, si tuatia s-a schimbat ) …normal daca te gandesti la ce varste au . Cand vreau Metallica live ma uit la LiveShit , Monsters of Rock ’91, S&M ( ala chiar nu avea cum sa nu iasa bine ) si chiar concertul de la Bucuresti din ’99, unde cu mandrie spun ca am fost prezent.
August 18th, 2009 at 10:43 PM
din cate stiam, kirk a fost la exodus. marty friedman era bunicel pe stilul lui, dar am inteles ca nu a mai “facut fatza”(din spusele lui) la cerinte si s-a cam sustras din trupa. imi place foarte foarte mult de noul chitarist al formatie megadeth – Chris Broderik- despre care spunea Mustaine ca s-a simtit ca Ozzy Osbourne cand l-a gasit pe Randy Rhoads. si am vazut si un concert coios de prin 2008 cu Chris asta; s numeste blood in the water, e pe iutub http://www.youtube.com/watch?v=Da3z8MllWsc (sa ma ierte nenea newsted ca nu stiu sa pun linkuri, decat asa)
August 18th, 2009 at 10:56 PM
iote ma ca isi ia singur linkurile nu tre sa pun nimic inainte sau dupa el
)
August 19th, 2009 at 1:17 AM
@zZoster
Te iarta nenea. Si asta e dastept ma…stie ce e ala link
)
Ma, ai dreptate. Hammett a venit de la Exodus…Burton a cantat la Trauma. Asta a fost confuzia…ti-am zis ca le scriu din memorie ca mi-e lene sa mai caut date. O sa modific imediat.