Europa si “Lumea a treia”
Voi v-ati intrebat vreodata ce se intampla de exemplu cu toate telefoanele mobile pe care noi, consumatori rasfatati, ce ne permitem ca la fiecare nou progres tehnic sa ne achizitionam exemplarele cele mai “updated”, le aruncam? Voi cam cate celulare ati aruncat pana acum? Dar cu computerele (bine, astea au, slava… IT-stilor care le dezvolta?! o viata ceva mai lunga) la care noi renuntam pentru ca au aparut modele mult mai performante, mai rapide, etc? Ma scuzati, voi poate chiar aveati acceas la informatiile astea, si chiar stiati ce se intampla cu ele… Eu ma intrebam insa de mult, si abia ieri mi-a fost dat sa aflu un raspuns, rasfoind paginile numarului din aprilie al revistei National Geographic in timp ce asteptam sa-mi vina randul la doctor.
Gunoaiele noastre tehnice, ale lumii vestice (titlul se refera acum la Europa, insa tin sa mentionez ca si SUA fac parte tot din lumea vestica… caci ei o dirijeaza din umbra… acestea fiind spuse, realizez acum si ca astazi, 4 iulie fiind, e ziua lor nationala… atat!)… gunoaiele noastre tehnice sunt transportante in asa numita “Lume a3a”, in Africa sau Asia de Est! Pentru ca noi, vesticii, noi protejam clima, si nu ne putem permite sa ardem compomentele alea, care ar elimina astfel cantitati enorme de substante cangerigene in aer, sub cerurile noastre. Le trimitem in Lumea a treia, impachetate sub forma de gest de maretie si generozitate fata de ei, subdezvoltatii… ca tot n-au ei de nici unele (nu le spunem ca tot prin politica noastra de colonialism sunt ei acum in stadiul in care sunt, ca la o adica, de ce sa le spunem, cand acum ne putem arata generosi fata de ei?… si oricum nici n-ar intelege ei asa ceva, ca au fost nascuti sa fie supusi, sa fie “sclavi”, nu?)… si daca inainte de a primi gunoaiele noastre n-aveau de nici unele, sa zica mersi acum, ca macar asa intra si ei in contact cu progresul tehnic, mai pot si ei pune mana pe cate-un monitor, pe cate-un televizor sau celular… si unii dintre ei fac chiar bani din comertul cu fire de cupru! Uite la ei, ii si imbogatim pe deasupra!
Firele de cupru se vand intr-adevar bine pe pietele din Africa! Le extrag din cablurile de la monitoare, insa dupa ce ard “invelisul” de plastic… prin topirea lui sunt eliberate insa acele substante extrem de periculoase pentru sanatate, multe cangerigene, multe responsabile cu aparitia altor boli, precum anxietate, stari depresive, caderea parului, etc… Intelegeti acum de ce nu le putem arde la noi, in Europa, unde insa ne bucuram de ele? In Nigeria de exemplu populatia unui intreg sat traieste zi de zi sub fumurile negre ce iau nastere deasupra gramezilor de monitoare… sunt copii care zbenguie din zori si pana in noapte pe terenurile acoperite de resturile alea… si inspira aerul plin de dioxine. Dar ce ne intereseaza pe noi cum cresc copiii aia, sau cum traiesc oamenii acolo? Atata timp cat n-avem nici o tangenta cu ei, putem foarte bine si sa facem abstractie de ei in microcosmosul nostru. Si la urma urmei, sa se si imbolnaveasca daca vor sa faca rost de bani, pai nu? Riscul lor!
Sa ne traiasca Statele Unite ale Americii, azi, la zi aniversara! Caci fara ele, lumea in care traim astazi ar fi cu siguranta alta!














July 4th, 2009 at 10:36 AM
Pana mai acum cativa ani si noi eram tot ” lumea a treia ” pentru Occident ( si aici intra si Canada , SUA ,Japonia etc .)pana ne-am dumirit si noi ce e dincolo de zambetul de reclama al vesticilor . Dupa ‘ 90 s-a descoperit ca Germania isi directiona containerele cu deseuri radioactive spre Romania si le deversa in Marea Neagra , ajutoarele lor mareriale catre oamenii din Europa de Est erau intr-un hal de degradare ca il puneau intr-o siutuatie jenanta pe cel care le primea .Si pana la Africa , sa ne amintim de ”exportul de poluare ” , practicat cu nonsalanta de Franta , Elvetia , care si-au inchis fabricile de ciment , de exemplu si au investit masiv in Est ( Lafarge , Holcim )si noi ne mandrim ca atragem investitori straini .
July 4th, 2009 at 10:39 AM
da! exact! (ei, intr-un fel, inca mai suntem “lumea a treia pentru ei)
astea sunt alte cateva din practicile dragei noastre Europe! haideti sa trecem peste valul de admiratie oarba fata de ei, si sa indraznim in sfarsit sa spunem lucrurilor pe nume!
multumesc pentru comentariu!
July 4th, 2009 at 11:28 AM
uite aici mai multe detalii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_waste_in_Guiyu
later edit, inca un articol cu poze:
http://www.viceland.com/int/v14n9/htdocs/ctrl.php
July 4th, 2009 at 11:36 AM
buna completarea
aoleu, China este o tema in sine! numai despre China se pot scrie articole in sir.. poate “se baga” cineva dintre noi sa scrie de exemplu ceva despre traficul de organe care se face in China?!
July 4th, 2009 at 1:33 PM
Tu zici de deee-uri (dnumirea in romana, adica deseuri electrocasnice, ceea ce se baga la reciclare – ma rog, cat de reciclate pot fi – sau distrugere) sau de ceea ce se strange pentru a se exporta drept ajutor?
Oricum, ideea e ca ceva trebuie sa se intample cu ce nu se mai foloseste. Iar cand te uiti la un iphone, sa zicem, e clar ca atunci cand nu o sa iti mai trebuiasca nu o sa il ingropi in curte si el se va autodizolva…
Recoltarea pentru “pomana”, ca sa ii zic asa, nu vad de ce e rea. Ca idee, din niste componente vechi, pe care io sau tu nu le-am folosi pentru ca sunt outdated, se fac calculatoare care sunt trimise in tarile slab dezvoltate (din lumea a 3-a).
La nivel mondial exista proiectul asta
http://laptop.org/en/
http://whiteafrican.com/2006/03/05/100-computer-latest-looks/
care imi pare mai mult decat ok.
Probabil ca mai sunt si altele.
Iar daca te referi la reciclarea pe care Europa prefera sa o faca in alta parte… nu cred ca ar trebui sa spui ca ascunde preferinta asta sub masca unei pomeni. Mi se pare cam la fel ca discutia noastra cu cersetoria: cat timp cineva le da bani, cat timp le merge bine, cersetorii vor continua sa existe si cei care sunt in spatele lor vor continua sa prospere. Ar putea face altceva… dar nu fac.
). Daca, brusc, Nigeria si-ar permite sa spuna “nu” transporturilor ce vin dinspre Europa, atunci situatia din Nigeria s-ar schimba (discursul grosso-modo, evident).
Bineinteles, reciclarea e “in alta liga”, ca sa zic asa, adica sunt alte “interese” (nu zic ca ar fi Masoneria in spate
Cat despre China… China e sclava Chinei, nu a Europei si nici a Americii. Iar linkul de la antispam cred ca arata foarte bine asta. Io asa zic, n-ar avea Europa niciodata puterea sa ii “scalvageasca” pe chinezi daca nu ar primi ajutor chiar de la China.
Oricum, ca sa ne inveselim nitel, noi astia mai pe eco, sa stii ca foarte multe companii-gigant desfasoara proiecte ecologice. De exemplu, Yahoo a inceput acum unul care presupune folosirea energiei reciclabire obtinute la cascada Niagara.
http://www.ditii.com/2009/07/03/yahoos-niagara-falls-powered-data-center-in-buffalo-lockport-ny/
Au facut si o pagina, http://green.yahoo.com/ , va las sa descoperiti despre ce
De asemenea si google are proiecte “green”… google it
Si gata, ma opresc… ca scrisai gramada si nici macar nu apucai sa spun ceva ca lumea…
July 4th, 2009 at 1:55 PM
@ Cosmin B.
acolo nu erai de acord cu pomana, aici pari a fi
1. nu spuneam ca eu as detine solutia despre ce ar trebui facut cu deee-urile (mersi pt. denumire, nu o stiam)… eu voiam doar sa isc un pic de atitudine reflexiva asupra actului nostru de consum si a urmarilor lui; bun, legat in cazul asta in sine al consumului eee-urilor (asa se cheama in romana produsele in sine, cand inca nu devin deseuri?)… deci scriam oarecum cu o alta intentie decat aceea de a da un verdict (negativ sau pozitiv) asupra actului de reciclare in sine… si voiam sa pun accentul pe urmarile pe care le are asupra unor oameni! si pe genul de relatii dintre “asupritori” si “asupriti” (da, din punctul nostru, al dominatorilor, de vedere, intr-adevar, nu-i rea pomana pe care le-o facem! dar vezi tu, ca facand legatura cu discutia noastra cu cersetorii, reiese ca in cele doua privinte tu te cam contrazici
da, facand cu ei acte din astea de pomana, ii mentinem in starea aia, de “dependenta” fata de noi, ca asa e, avem nevoie de o piata de desfacere pt. deee-uri, ca doar, cum bine zici si tu, ar fi aberant sa credem ca le-am putea ingropa in gradina si gata, dispar!… si le intarim si starea de existenta ca si cersetori, nu?! asa cum argumentai tu ca-i de fapt rau sa le dai de pomana cersetorilor)
daca ma intrebi pe mine, o solutie pe care o vad eu (deci nu solutiA!) ar fi ca noi, astia, consumatorii, sa incetam sa ne mai cumparam 3 generatii de ipod-uri, 2 celulare si un tv. nou pe an….. etc… dar bine, ar scadea nivelul economiei atunci, e clar, si s-a vazut unde se poate ajunge in cazul asta… si din cate stiu eu, cam toate marile puteri au si politici de mediu, insa ele sunt situate sub prioritatea lor nr. 1: dezvoltarea economica!
2. China e intr-adevar alta problema, asta o spuneam si in raspunsul meu pt. antispam. Si sunt de acord cu tine ca nu e nici sclava Europei, nici a Americi… eu nu vad China ca pe o sclava a nimani de fapt! Eu o vad ca pe un dragon (destul de urat, grrr…)
scrieti despre China, povestiti despre problema Tibetului, povestiti despre traficul de organe (mai zisai)… sau despre altceva… se pot spune multe!
3. nici aspectele ecologice nu le dezbateam eu aici, ca si ele, la randul lor, sunt vrednice de un post in sine
(asta iarasi e deja alta tema
)
dar ce bine ca exista si proiecte ecologice pe pamant
July 4th, 2009 at 2:31 PM
Pai cam asta-i ,,teoria” progresului tehnic ,,pusa”-n practica, ce sa ne mai ascundem dupa deget. Este punerea in practica a celebrei zicale,,si slugile mananca firimiturile de la masa bogatilor” nu?
Cat despre S.U.A., meritau felicitarile astea(fie ele si cu ocazia zilei lor nationale de 4 iulie) pentru politica lor externă pana prin anul 2000, sa zicem, dupa acest an nu mai merita, din punctul meu de vedere, decat DISPRET(vezi interventia in Irak si pretextele ca sa intre acolo, cu dovezi fabricate pe computer), modul cum vor sa fie,,jandarmul mondial” desi nimeni nu-i mai vrea pe ei ,,jandarm mondial” si pe deasupra sa fie un singur,,jandarm”. Ar trebui sa se ridica mai multe tari economic pe glob, ca sa fie un echilibru(Brazilia in America de Sud, Canada in America de Nord, China,Japonia in Asia, Rusia in Europa&Asia, Africa de Sud in Africa, etc.etc). La Rusia un singur amendament: atunci cand n-o sa-si mai bage coada unde nu le fierbe oala, atunci ii voi considera pe ,,baietii rosii” valabil in aceasta postura la nivel CONTINENTAL, nu MONDIAL!!
July 4th, 2009 at 2:47 PM
Nuuu… nu nu… “pomana” pe care o inteleg si nu o vad rea e aia pe care o si numi, de altfel, pomana: refolosirea componentelor vechi pentru reasamblare in calculatoare care se dau spre folosinta tarilor din lumea a 3-a ca calculatoare, ca sa zic asa. Ceva ce, altfel, ei nu ar avea. N-are nicio treaba cu cersetoria, la fel cum nici cand dai haine la sinistratii de dupa inundatii nu poti spune ca dai la cersetori.
Pe de alta parte, si acum inteleg ceea ce ziceam ca nu inteleg, adica mi-e clar ca zici de deee-uri, chiar sper ca daca iti pui problema asa (cat timp le dam deseuri, ei le topesc) iti vei revizui si atitudinea fata de fenomenul cersetorie
Nu de alta, dar asta te influenteaza intr-un mod daca nu mai direct, mai vizibil. Si poti interactiona mult mai usor cu el, ca doar sunt la fiecare colt pe la noi
Altfel, io unu ma simt oarecum impacat legat de partea asta: n-am 12 telefoane, n-am 7 pc-uri si, cel mai important, la serviciu am schimbat mentalitatea: deee-urile au primit un nume (acum nu le mai zice nimeni “chestiile alea pe care nu le mai folosim”)si acum se recolteaza si se dau spre reciclare in cadrul actiunilor de strangere de prin oras. Ma ocup io de asta, pentru ca asa am vrut. Mai mult de atat as putea face, stiu, dar nu sunt un om chiar de o asemenea calitate incat sa si fac.
July 4th, 2009 at 2:58 PM
Criticul, io la politici d-astea nu ma bag, ca nu le stiu.
Ma gandesc, poate din Asia (Chia si Japonia)…
)
Zic doar, ca o minge la fileu (ca nu sunt sigur ca asa e), dar criza mondiala ar fi putut porni din alta parte decat America? Din Romania clar nu
Asa ca, desi nici mie nu-mi place, americanii astia tot puternici raman… Si e-n natura celui mai puternic sa vrea sa controleze. Il avem, doar, exemplu pe Becali (rezulta ca Becali e ca un fel de America noastra
July 4th, 2009 at 3:03 PM
Aaah, sor-mea, mai aveam de zis ceva legat de constiinta mea cand vine vorba de “planet saving”: un pas mai mic si extrem de important l-am putea face cu totii, daca am renunta sa printam aiurea
Pe bune, io chiar urasc chestia asta cu irositul hartiei. Si mor de nervi pentru ca oricat as incerca, la servici chestia asta nu pot sa o schimb.
July 4th, 2009 at 3:28 PM
@ criticul: ohooo, pai pline de dispret erau si felicitarile mele!!! erau scrise cu ironie, nu sincer! ca asa vad si eu SUA, ca si tine
(si ca slava Domnului, multi altii, care incep sa vada!)
ei, in privinta Rusiei eu am o parere un picut devianta, ca si pe-acolo ce se intampla, de-ti vine sa te iei cu mainile de par cand le afli… dar in rest, sunt si eu intru totul de acord cu tine
July 4th, 2009 at 3:29 PM
“deee-urile au primit un nume (acum nu le mai zice nimeni “chestiile alea pe care nu le mai folosim”)si acum se recolteaza si se dau spre reciclare in cadrul actiunilor de strangere de prin oras”
ai idee cum se recicleaza exact?
intreb si io, nu dau cu parul
July 4th, 2009 at 3:31 PM
@ Cosmin B. nu Cosminele dragule, eu nu pot fi niciodata impotriva OMULUI! si intr-un cersetor, eu vad mai intai omul, si nu fenomenul cersetoriei, imi pare rau
si in momentele alea chiar nu mai conteaza pt. mine ce gandesc vis-a-vis de actul cersitului, cand mi se rupe sufletul in fata omului!
tu mi-ai reprosat naivitate in privinta asta.. tu crezi ca eu nu sunt constienta ca-i vorba de o atitudine a statului si a politicii noastre fata de ei, de “cersetori”? ca-i vorba despre un fenomen situat la un nivel cu implicatii grele…. pe care din pacate nici atitudini precum a ta, de invinovatire a amaratilor alora, de dat cu pietre ei, de aruncare a intregii responsabilitati in carca lor, nu-l va schimba cu nimic! ei sunt un fenomen produs si intretinut, dar nu de mine, si de altii ca mine, care isi fac mila cu ei, cu omul din ei… (putem vorbi mai mult despre asta, daca vrei, peste-o saptamana, cand ne vedem
) ca de exemplu s-ar putea lua masuri la nivel social pentru ei, ar putea fi instruiti, ar putea fi scosi din jocul asta… dar… ar costa statul o gramada de bani sa se implice in masuri din astea, si atunci mai bine ii lasam pe mana alora care-i obliga la cersit, nu?
July 4th, 2009 at 3:33 PM
ar fi multi pasi mai mici pe care i-ar putea face fiecare dintre noi in privinta saving our planet
da, asta pe care il numesti tu e cu siguranta unul
July 4th, 2009 at 3:42 PM
de exemplu, Cosmine, ca sa vezi asa, cam in ce termeni se joaca jocurile la nivel politic: se vorbeste atata dspre rolul pe care il au masinile (automobilele) pt. cresterea nivelului de dioxid de carbon in atmosfera… stiai de fapt ca cele mai mari cantitati de dioxid de carbon, inzecit mai mari, sunt eliberate in atmosfera la productia automobilelor de fapt? (imi pare rau ca nu am acum cifre la dispozitie, but you can google it yourself), insa sunt cantitati mai mari pt. productia unui autoturism decat cele eliberate de acel autoturism prin fuctionarea lui ca. 15 ani. dar nu stopam productia, c-ar muri economia, nu? si economie= putere= control…
July 4th, 2009 at 3:51 PM
antispam: nu, nu stiu. Stiu doar ca reciclarea care se aplica deseurilor “uzuale” nu se potriveste.
Oricum, problema mare la noi, la Craiova, e ca nici nu sunt centre. Mi-a iesit pe ochi pana am gasit unul, la DC Shop-ul de langa Time Out, dar nici acolo nu iti primesc tot ce ai si te mai pun sa faci si bordero-uri si sa vii cu stampile&shit. De cacat.
Pentru tonnere, la Producton se face strangere. Dar trebuie ca tonnerul sa fie pe o lista de produse. Ale noastre nu sunt
D-aia le dau pe toate, alaturi de 1 monitor, 2, cand vine camionul sa le stranga. Aia le primesc, pentru ca nu iti dau bani pe ele
Sor-mea: nu-i vorba de naivitate (decat un pic) la faza cu cersetoria, e vorba ca tu, prin omul ala care vine si te minte in fata, sustii cersetoria ca fenomen. E drept, prin intentii foarte bune, pentru ca “interfata” e de-asa natura incat te imbuneaza.
Crede-ma, si mie aproape ca mi se rupe sufletul cand ii vad. Fenomenul asta, propagat, face constant multi oameni sa sufere. Pentru ca e ca o afacere care merge si pe timp de criza. Iti pleaca oameni, angajezi altii. Cam asta e principiul pe care se bazeaza “maharii cersetoriei”, ca sa zic asa.
July 4th, 2009 at 3:54 PM
@ Cosmin B.: tocmai imi revizui comentariul, poate intelegi si tu ca nu, nu eu sustin cersetoria ca fenomen! catusi de putin! sunt puteri mai mari decat mine in spatele ei (hai sa incheiem te rog aici cu tema asta, ca dam in altele, ok?
)
July 4th, 2009 at 4:58 PM
Suntem in stare sa renuntam la telefoane mobile, calculatoare, automobile si pana la urma la tot ce inseamna industrie?Cred eu ca asta e problema cea mai mare.
Raspunsul il voi da tot eu ( varianta mea):NU…omul are gena autodistrugerii lipita de cromozom.Orice progres duce de fapt la regres, iar acel sfarsit al rasei umane va veni datorita acestei gene.
July 4th, 2009 at 5:03 PM
exact asa se pune problema, cum spui tu
abia astept raspunsul tau mai amplu
July 4th, 2009 at 5:09 PM
O sa-l astepti, dar nu-l vei avea…cel putin nu aici…continuam pe messenger.
July 4th, 2009 at 5:19 PM
rusineeeee, si eu care ma asteptam la o continuare intr-un articol
July 4th, 2009 at 5:24 PM
antispam: hai sa-l convingem impreuna!! poate ca daca suntem doi, reusim
July 4th, 2009 at 5:40 PM
Nu vreau bre sa continui…nu e treaba mea.Ma intereseaza sa supravietuiesc eu…dupa mine potopul !
)
July 4th, 2009 at 5:56 PM
si daca eu nu te cred?
July 4th, 2009 at 6:48 PM
@Newsted:
Numai sa supravietuiesti te intereseaza… egoistule !!!
Poti sa-ti faci de pe acuma arca!!!
Se va numi ,,Arca lui Newsted” si ce-ti vei lua acolo?
Ia sa vedem: una bucata aparat foto ,apoi insemnele cu ,,U”Craiova, apoi pe cei dragi, iar mai apoi completeaza tu, la rubrica animale cu 4 sau cu 2 picioare.
Ca nu prea te vad luand atat de multe lucruri cu tine!
July 4th, 2009 at 11:12 PM
Animale cu patru picioare…habar nu am…cred ca nu as lua…poate doar niste porci pentru alimente
)
Animale cu doua picioare…nea adminu’ =))
July 5th, 2009 at 9:05 PM
@Newsted
da stii ca daca-l iei pe el cu tine, o iei si pe d-ra. vivs, da? ca sper ca nu pleaca fara ea
mai, da ce drag iti mai e de el, de nea adminu
July 5th, 2009 at 9:15 PM
@Newsted
sunt de acord cu ultima fraza a lui Newsted, insa dupa as pune un “dar…”iar fiecare poate completa cu lucrurile pt care merita sa mai existe acest pamant…cu totii aveti cateva lucruri pe lista!
Asa ca acest “dupa mine, potopul” -cum zice colegutul mostru- este o diversiune in stil mare, pt ca insusi existenta acestui blog o contrazice…ca sa nu mai spun de fotografiile pe care le fura de la viata, natura…